Med fjernafgang skal man tage højde for forskellige parametre, for at skabe de optimale fordele ved sådan en opstilling.
1. Bundlinie før fjernadgang
Opstil et regnestykke for besparelser ved mindre rejsetid, bedre service, effektivisering af reservedels- eller forbrugsindkøb osv. Identificér derefter den brancheløsning, som bedst opfylder de primære behov, men som også kan skaleres til løsning af de sekundære eller fremtidige behov.
2. Relevant sikkerhed
Traditionelle IT-løsninger er ikke garant for sikkerhed i sig selv. Det er måden, det bindes sammen på, som definerer sikkerheden. Vælg en branchespecifik løsning, baseret på anerkendte sikkerhedsstandarder, men som også har fokus på, at brugere ikke uforvarende kan kompromitere sikkerheden.
3. Let brugeradministration
Et væsentligt krav i Industri 4.0 er styring af forskellige interessenters adgang til forskelligt udstyr med forskelligt formål. Vælg en løsning, hvor man centralt kan styre differentieret adgang på en overskuelig måde. Visionen i Industri 4.0 begrænser ikke brugere til ansatte i selve virksomheden, men omfatter også specialister, underleverandører og deres systemer.
4. Udregn totalomkostningen
Omkostningen til en fjernadgangsløsning er ikke kun indkøb af komponenter, licenser og evt. serviceaftaler. Det inkluderer også investering af tid til at forstå, installere og servicere løsningen i det daglige. Det skal ikke være nødvendigt at opbygge specielle IT-kompetencer. Systemet bør kunne drives af udvalgte superbrugere, så medarbejderne kan fokusere på den primære forretning.